Trainers
Goede training en opleiding zit alle trainers van de Martie Slooter Academie in het bloed. We hebben allemaal een verbinding met onderwijs en bewezen kwaliteiten in het primaire proces. We staan samen voor topkwaliteit om daarmee het primaire proces in het onderwijs te verbeteren.
Ook onze trainers blijven leren – overal en altijd, van elkaar en van anderen – om te zorgen voor aansluiting op uw dagelijkse praktijk. Daarnaast vinden we het belangrijk om zoveel mogelijk kennis te bundelen: we koppelen wetenschappelijke kennis uit verschillende hoeken over het vak van leraar aan de praktijksituatie en we weten wat werkt.
Martie Slooter
Martie Slooter heeft haar sporen verdiend. Om te beginnen als docent biologie in het voortgezet onderwijs en daarna als consultant, trainer en coach (zowel één-op- één als teams). Zij leidt al sinds 2001 coaches in het onderwijs op, op verschillend werk- en denkniveau. Martie Slooter is bekend auteur van onder andere de boeken “De vijf rollen van de leraar” (Martie Slooter, 2009) en “Het geheim van een goede coach”(Martie Slooter, 2010) en "De zes rollen van de leraar" (2017).
Clasine van Dorst
Clasine van Dorst was 22 jaar docente Nederlands in onder- en bovenbouw in het VO en werkte 4 jaar als afdelingsleider vwo. Sinds 2018 is zij daarnaast trainer/adviseur in het VO. Ze verzorgt trainingen over o.a. formatief werken, differentiëren en diverse taalvaardigheden. Clasine vindt het belangrijk dat haar trainingen praktisch zijn, maar is ook heel bewust bezig met het werk van de docent ‘lichter en leuker’ maken. Haar missie is om docenten en secties weer te laten stralen.
Koos van ’t Hul
Koos van ‘t Hul is onderwijsadviseur, trainer en coach op het gebied van MVT, taal, lezen, didactiek en docentvaardigheden. Hij heeft brede ervaring als docent Engels, lerarenopleider en assessor. "Praktijkinterventies staan nooit op zichzelf, maar zijn altijd ingebed in een bredere context van lespraktijk en schoolsituatie."
Barbara Feldbrugge
Barbara Feldbrugge en Jaap Ypenburg zijn beiden trainer en trainingsacteur en hebben al bijna 20 jaar ervaring met trainen in het onderwijs en het bedrijfsleven. Zij zijn zeer goed in staat de cursisten een veilige setting te bieden om in te oefenen.
Jaap Ypenburg en trainingsacteur
Barbara Feldbrugge en Jaap Ypenburg zijn beiden trainer en trainingsacteur en hebben al bijna 20 jaar ervaring met trainen in het onderwijs en het bedrijfsleven. Zij zijn zeer goed in staat de cursisten een veilige setting te bieden om in te oefenen.
Marieken Pronk
Marieken Pronk was 16 jaar docente Nederlands in onder- en bovenbouw in het VO. Sinds 20212 is zij trainer/adviseur in VO en MBO. Zij verzorgt trainingen over o.a differentiatie, taal in het vak, examentraining en formatief werken. Ze is co-auteur van ‘Lezen met de leessandwich’ en ‘Taal in beeld’. Haar trainingen hebben altijd een directe link met de lespraktijk, zodat je er de volgende dag al iets aan hebt.
Mehmet Okuducu
Mehmet Okuducu heeft zich in de afgelopen jaren heeft (bij APS en bij School aan Zet) ontwikkeld als expert in schoolontwikkeling, professionele cultuur, kwaliteitszorg, personeelsbeleid en begeleiding van (zeer) zwakke scholen. Zijn expertises zijn opbrengstgericht werken in alle lagen van de school, lerende organisatie, kwaliteitszorg, examentraining, toezichtskader van de inspectie, toetsen en determinatie en omgaan met verschillen.
Vera Daalderop
Vera is docentcoach, life- en loopbaancoach. Zij helpt startende docenten hun eigen stijl van lesgeven te ontwikkelen. Vera kan je ook helpen om je balans (terug) te vinden tussen belasting en belastbaarheid door bewuster om te gaan met je gedachten en emoties en inzicht te krijgen in jouw energiegevers en –vreters.
Vera heeft 21 jaar Frans gegeven op een school voor mavo-, havo en vwo/gymnasium Zij was mentor, sectiehoofd en docentcoach. Ze weet hoe het is om les te geven en wat daar allemaal bij komt kijken.
Arnold Dubbelman
Arnold Dubbelman is docent op het Veluws College in exacte vakken. Het vak informatica is een uit de hand gelopen hobby van deze docent. Vooral in het vak informatica heeft hij jaren kunnen experimenteren met digitale technieken die hij ondertussen inzet in al zijn vakken. Volgens Arnold is het gebruik van digitale media en elektronische leeromgevingen belangrijk voor de verbetering van het onderwijs en voor het motiveren van leerlingen - het biedt wel ‘de wereld’ aan mogelijkheden.
Angela Spanbroek
Angela Spanbroek heeft jaren gewerkt als leraar in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en op zowel regulier als speciaal onderwijs. Sinds 5 jaar is zij erkend lerarenopleider binnen de PABO en daar lid van het kernteam. Zij is auteur van diverse modukes en examens binnen de PABO en van vakportfolio en lesmateriaal voor het Platform ‘Doen In’, waarvoor zij ook als trainer begeleidingstrajecten binnen scholen uitvoert.
Remco Broesder
Remco Broesder werkte 25 jaar lang als docent in het voortgezet onderwijs en 6 jaar als trainer/consultant voor Hogeschool Windesheim. Auteur van het boek “Effectieve didactiek”. In dit boek brengt hij samenhang aan in de resultaten van grootschalig onderzoek naar effectief onderwijs (Marzano, Hattie, hersenwetenschappers) en vertaalt die naar de lespraktijk.
Karin Kroeders
Karin Kroeders is gestart als docent op een basisschool en na vier jaar overgestapt naar het vmbo als docent Engels en daar niet meer weggegaan.
Haar huidige taken naast het docentschap zijn o.a. schoolopleider, docentbegeleider, opleidend coach en persoonlijk coach. Sinds 2021 is ze ook werkzaam bij de MSA als coach en later ook als trainer binnen het VO. Ze werkt vanuit haar passie en dit zie je terug in haar trainingen en coaching, met veel praktijkvoorbeelden en enthousiasme.
Masja Mesie
Masja Mesie was 17 jaar docente Frans in onder- en bovenbouw in het VO. Sinds 2012 is zij trainer/adviseur in VO en MBO en verzorgt trainingen over o.a. formatief werken, online activerende didactiek, differentiatie en examentraining. Ze is co-auteur van ‘DigiTaal’, ‘Taal in beeld’ en ‘Unmute’. Met plezier én doelgericht aan de slag: dat is het belangrijkste uitgangspunt.
Bert van Minnen
Bert van Minnen is 21 jaar werkzaam in het onderwijs, begonnen als docent geschiedenis en nu afdelingsleider op een mavo. Zijn uitgangspunt en leidraad voor trainingen: “elk kind is kostbaar”. Die aanpak werkt: het aantal zittenblijvers is in een aantal jaren gedaald van 30% naar 10% en ook de slagingspercentages zijn verbeterd. In zijn training worden docenten meegenomen in het belang van leerdoelen en constructieve feedback hierop.
Hans van Dijck
Hans van Dijck was docent economie, recht en maatschappijleer in het VO en HBO. Hij heeft ervaring met het opleiden van leraren voor eerste en tweede graad. Hij heeft leiding gegeven in het VO, MBO en HBO. Vanuit zijn betrokkenheid met het programma School aan Zet heeft hij het thema Mindset op de kaart gezet. Sinds vijf jaar is hij een veelgevraagd spreker en workshopleider.
Armando Theunisse
Armando Theunisse is eerstelijnspsycholoog, BIG-geregistreerd en heeft al meer dan 20 jaar zijn eigen praktijk waar hij veel affiniteit heeft ontwikkeld in het begeleiden van mensen werkzaam in het onderwijs. Hij geeft postdoctoraal onderwijs aan collega-psychologen en is auteur van een aantal boeken op het gebied van burn-out.
Maarten van Dijk
Maarten van Dijk heeft ruime ervaring als docent in het middelbaar onderwijs. Daarnaast heeft hij veel (startende) docenten begeleid en gecoacht en geeft hij trainingen op het gebied van klassenmanagement, gesprekstechnieken en coachingsvaardigheden.
Inge Bresser
Inge Bresser-du Breuil is docent natuurkunde op Sprengeloo (VO). Daarnaast werkt zij als docent en coach en begeleidt zij startende docenten in het begin van hun onderwijscarrière. Veel starters hebben behoefte aan inzicht in hun onderwijspraktijk. ‘Door het geven van praktische handvatten en effectieve reflectie komen ze vaak veel verder’.
Jan Ausum
Jan Ausum heeft veel leservaring in het voortgezet onderwijs, werkte bij CPS als trainer en maakte het trainingsspel Het Spel van Lesgeven. Hij leidt coaches op bij het Europees Instituut/de Baak.
Angela Kouwenhoven
Angela is leerkracht in het primair onderwijs, MSEN gedragsspecialist en trainer, coach en auteur van onder andere ‘Van werkdruk naar werkplezier’. Ze richt zich op effectief en efficiënt klassenmanagement en leerkracht- en lerarengedrag. De aanpak: direct, concreet, praktisch, met de nodige humor, maar ook confronterend.
Karel Juk
Karel Juk is docent biologie, decaan en opleider op het Lauwers College in Grijpskerk en heeft 37 jaar ervaring met vmbo/havo/vwo.Daarnaast is hij beeldcoach en werkt als trainer bij onderwijsgroep Fricolore voor o.a. activerende didactiek en lesobservaties. Karel is mede-ontwikkelaar van De Complete Les,
Erik Dijkstra
Erik Dijkstra is docent maatschappijleer en geschiedenis op vmbo/havo/vwo van het Lauwers College in Grijpskerk. Daarvoor gaf hij les in het basisonderwijs. Erik is coach, betrokken bij onderwijsontwikkelingen en projectleider gepersonaliseerd onderwijs. Hij is trainer bij onderwijs- groep Fricolore voor o.a. persoonlijk leiderschap en mede-ontwikkelaar van De Complete Les.
Geke Menger
Géke werkt bijna 30 jaar op het Kalsbeek College in Woerden (vmbo) als docent Nederlands. Daarvoor gaf ze les op een basisschool. Ze is coach van nieuwe en ervaren collega’s, beeldcoach en trainer (levensfasebewust personeelsbeleid, driehoekgesprekken, groepsdynamiek en communicatie), leidt een collegiaal netwerk en intervisiegroep. Haar aanpak is direct, oplossingsgericht, zo nodig confronterend.