Wat ik als docent-coach leerde door te kijken

Startend bij het Revius,

 

Daar sta ik: eenzaam voor de klas, uur na uur.

Tegenover een grote overmacht aan leerlingen.

Ik ben super alert, moet alles zien en horen,

Moet ik ingrijpen of dit laten gaan,

Ofwel verstoren zij of verstoor ik dan.

Want ik weet niet, wat ik niet weet.

 

Wat zijn de regels, wat zijn de normen.

Jassen, tassen, petten, telefoons, ….

Moet ik hier iets mee of mag ik dat.

Is dit grensoverschrijdend gedrag, stuur ik haar eruit ?

En wat dan, wat zijn de regels, wat de gebruiken.

Want ik weet niet, wat ik niet weet.

 

Ik bereid mijn lessen met passie voor,

Denk na over wat ik wil bereiken.

Maak een mooie PowerPoint, voeg wat filmpjes toe.

Maar waarom hangt daar een smart bord en geen tv.

Hoe doen andere docenten dat, is er andere software ?

Ik weet niet, wat ik niet weet.

 

Ik sta daar: eenzaam voor de klas.

De leerlingen kijken me schaapachtig aan.

Hoe kom ik over, horen ze mij, begrijpen ze mij ?

Luisteren ze eigenlijk wel of kijken ze alleen maar.

Wat zien ze dan, hoe kom ik over, … heb ik een tic ??

Ik weet niet, wat ik niet weet,

Maar een beschouwende collega kan mij antwoorden geven.

 

Docent-coach in opleiding

Ellen van Schoonhoven