FAQ de zes rollen-app
1. Wat is de relatie van deze indicatoren met de SBL-bekwaamheidseisen?
De herijkte SBL bekwaamheidseisen van de Onderwijs Coöperatie zijn als indicatoren in principe terug te vinden in concreet waarneembaar gedrag in de rubrics. De indicatoren van de OC zijn verwerkt en zijn ondergebracht per niveau en per rol.
Zie pagina 15 en 21 van De zes rollen van de leraar (2018).
2. Kan de zes rollen- app gekoppeld worden aan Magister?
Nee.
3. Kunnen onze eigen kwaliteitseisen in de app worden opgenomen?
U kunt altijd een aparte pagina toevoegen aan de app. Echter het is niet mogelijk een bestaande gedragsindicator te wijzigen of toe te voegen. Wel kunt u vooraf met de docent afspreken welke indicatoren niet van toepassing zijn door ze verder niet te scoren.
4. Er staan geen gradaties van waarnemingen in de zes rollen-app zoals onvoldoende, goed enzovoort. Waarom niet?
In mijn optiek is gedrag wel of niet waar te nemen. U klikt dat gedrag aan dat u daadwerkelijk ziet en zo niet dan klikt u niets aan. De score in het resultaat wordt dan nul. Wel kunt u een notitie opnemen als u bij de indicator iets gezien heeft dat u wilt bespreken.
5. Wat doen jullie met de data die worden gegenereerd?
Bij de Martie Slooter Academie kunnen data niet worden ingezien. De app- bouwer beheert ze samen met een provider. Deze twee hebben een overeenkomst die bij de offerte van de aankoop van De zes rollen-app wordt overhandigd. In feite heeft de school alleen toegang tot de data en is zelf verantwoordelijk voor de invoering van de namen van de leraren en hun e-mailadres.
6. Gebruik ik de zes rollen-app voor ontwikkelingsgerichte feedback of beoordelen?
Beide is mogelijk. Het is handig bij het geven van ontwikkelingsgerichte feedback. Daar waar andere apps een oordeel geven, is het voordeel van de zes rollen-app dat het inzichtelijk maakt welke ontwikkeling er mogelijk is. De ontwikkelrichting is namelijk in de app aangegeven. Echter is het ook mogelijk om vooraf af te spreken dat bijvoorbeeld een nieuwe collega op niveau 1 voldoende moet scoren. Dan wordt dat referentiekader afgesproken. De waarneming wordt dan op dezelfde manier ingevuld echter bij het nagesprek wordt besproken of het resultaat op niveau 1 zichtbaar is.
7. De zes rollen-app bevat per indicator erg veel tekst. Dat lukt me nooit in een les allemaal door te lezen.
Bij de training wordt duidelijk gemaakt hoe je het instrument kunt gebruiken. Het komt er op neer dat je de kennis van De Piramide© en de rubrics hebt en op grond daarvan snel een keuze kan maken bij welke niveau je gaat zoeken. In de praktijk blijkt dat na 2 keer observeren helder is hoe de zes rollen-app werkt en wordt u vaardiger.
8. Wij gebruiken het ICALT instrument? Is dat hetzelfde?
Nee. In het ICALT-instrument wordt uitgegaan van domeinen waarbinnen de leraar op niveau 1 tot en met niveau 4 gescoord kan worden. Het ICALT formulier scoort naar beneden toe steeds complexer gedrag. In de zes rollen-app zijn de indicatoren van ICALT per rol ingedeeld, omdat dat in de praktijk makkelijker werkt. In de zes rollen –app zijn de indicatoren van ICALT dus terug te vinden per niveau en per rol.
Zie pagina 38 en 39 uit het boek: De zes rollen van de leraar (2018) voor de verdeling van de ICALT indicatoren in de app.
9. De inspectie hanteert ook indicatoren. Zijn dat dezelfde?
Nee. De inspectie gebruikt niet altijd gedragsindicatoren om de kwaliteit van lessen te beoordelen: soms zijn het competenties of betreft het niet concreet waarneembaar gedrag. De meeste indicatoren van de inspectie zijn (vertaald) in concreet waarneembaar gedrag en op niveau wel aan te wijzen.
Versie 16 januari 2019