Mijn aanpak bij coaching
Een coachingstraject start met een intake. Dat kan een driegesprek zijn (opdrachtgever, medewerker, coach) of een tweegesprek (medewerker en coach). In dit gesprek wordt de context verkend en de hulpvraag geformuleerd. Het doel van de coaching wordt vertaald naar concrete resultaten in termen van gedragsindicatoren. Ook wordt de manier waarop de resultaten worden gemeten vastgelegd.
In onderling overleg start ik bij een medewerker in zijn werkomgeving, dus bij een leraar is dat een lesbezoek. Met behulp van mijn diagnose-instrument komen we snel tot de kern van de zaak.
Hierna wordt het aantal bijeenkomsten afgesproken en het tijdpad waarin het traject zal plaatsvinden.
Eventuele tussenevaluaties vinden plaats in overleg met de opdrachtgever.
Na afloop wordt het traject in het eerder genoemde drie- of tweegesprek geëvalueerd. De gecoachte vertelt wat het traject hem/haar persoonlijk heeft opgeleverd. De vooraf gestelde doelen worden nagelopen en de resultaatmetingen worden ingebracht.
De begeleiding door een externe coach heeft een vertrouwelijk karakter. Over deze begeleiding wordt inhoudelijk niet gesproken met de opdrachtgever. De coach beoordeelt niet. Na afloop wordt wel een overzicht gegeven van de activiteiten van de coach en de aanpak op hoofdlijnen.