DE ZES ROLLEN APP©
Aan de kwaliteit van de lessen valt veel te doen!
De kwaliteit van de lessen wordt voortdurend onder de loep genomen. Of een school of docent dat leuk vinden of niet. Denk daarbij aan de inspectie, de ouders maar ook leerlingen en collega’s ervaren dagelijks welke impact een docent voor de klas heeft.
Een goede les helpt een leerling echt verder. Met elkaar er goed over hebben helpt de school en het docententeam vooruit.
Martie Slooter Academie heeft een uniek gedachtegoed van concepten en werkwijzen samengevat in De zes rollen van de leraar© .
Dat gedachtegoed delen we met de school. We willen dat de school zelf bekwaam wordt om het toe te passen. Via teamvergaderingen en specifieke trainingen.
Centraal staat het resultaat: goede lessen, ingebed in duurzame schoolontwikkeling. Dat wil zeggen: samenhang tussen missie/visie en uitvoering in het klaslokaal, verbinding tussen bestuur, schoolleiding, teamleiders, sectievoorzitters en docenten/leerkrachten en studenten/leerlingen. Dat lukt met ons ondersteunende proces waarin het ontwikkelen van gemeenschappelijke taal, training, begeleiding, coaching, transfer en borging een plek hebben.
De aanpak van Martie Slooter Academie bevat de onderdelen: 6Rapp©, lesbezoeken, ontwikkelingsgerichte feedbackgesprekken, wat is een goede les?, 360°feedback, digitale POP, gesprekscyclus, beoordelen, PDCA cyclus, trainingen, intervisie, collegiale consultatie,…
Implementatie van de zes rollen van de leraar is een garantie voor kwaliteitslessen.
Het digitale lesobservatie-instrument 6Rapp©
Uniek aan de 6Rapp© is dat het een digitaal instrument is dat de kwaliteit van de interactie tussen leraar en leerling in kaart brengt. De leskwaliteit is af te lezen aan deze combinatie. Wetenschappelijk onderzoek leert ons wat het gedrag van de leerlingen is waaraan we kunnen horen en zien dat ze leren. Het bevestigt de onderbouwing van dat wat we onbewust weten. Daarnaast is er onderzoek gedaan naar wat werkt in de klas en welk gedrag van de leraar dat gewenste gedrag van de leerlingen oproept.
Het leert ons welk lerarengedrag kans op succes biedt. Hierdoor kunnen we eenvoudig de effectiviteit van de leraar aantonen aan en via het leerlinggedrag in een klas of serie klassen, in een bepaalde lesfase, in een tijdstip van het jaar, in een leerjaar, enzovoort.
De 6Rapp© zoomt in op de indicatoren van de leraar in combinatie met de indicatoren van de leerlingen op verschillende niveaus. Geeft de leraar een leraargestuurde les?, is er interactie tussen de leraar en de leerlingen? en de leerlingen onderling?, wordt er in gegaan op verschillen? of is er sprake van een coachende benadering???
In de 6Rapp© vul je de indicatoren in van zowel de leraar als de leerlingen en krijgen we op een eenvoudige manier inzicht in de complexiteit van het lesgeven. Per indicator wordt de effectiviteit geanalyseerd.
De 6Rapp© geeft inzicht in de groepsdynamiek in een geselecteerde klas.
Wat kan de MSA bieden?
1. Schouw
Met behulp van de inzet van de 6Rapp© bezoeken wij als externe partij de lessen en observeren we de effectiviteit daarvan. De analyse wordt vervolgens op verschillende manieren gepresenteerd.
De analyse van de data worden vervolgens vertaald naar rapportages op het niveau van de school, teams, leerjaren, sectie/vakgroepen en zelfs op klasniveau.
Het doel daarvan kan zijn: ter voorbereiding van een inspectie bezoek, de ontwikkeling van een concept, aanscherpen van de kwaliteitsdoelen, een nu-meting na een scholingstraject, audit bij een collega-school, noodzaak om te analyseren wat er in een klas speelt.
2. Ontwikkelingsgericht feedbackgesprek©
De leraar voert met de observant een feedbackgesprek. De 6Rapp© is uniek doordat het de zone van naaste ontwikkeling in kaart brengt. Zo levert het een bijdrage aan het zelfvertrouwen van de leraar en biedt het mogelijkheden om zelfsturender te worden en de regie te pakken over de eigen ontwikkeling.
Verdere verdieping nodig?
3. Wat is een goede les in onze school?
Scholen hebben expliciet en ook even vaak impliciet een doel met het onderwijs. Het is afgestemd op de doelgroep. Wat is onze opdracht? Wat is onze missie en visie? Talentontwikkeling, ontwikkelen richting zelfsturing, zelfredzaamheid, voorbereiding op arbeidswerk, aansluiten bij instroom- en uitstroommogelijkheden voorbereiden, enzovoort. Onderzoeken wat voor de school de kenmerken zijn van een goede les is een verdiepingsslag met betrekking tot de kwaliteit van de lessen. Het werkt motiverend voor de betrokkenen.
4. 360° feedback© door de 6Rapp©
De leraar kan 360° feedback organiseren met behulp van het instrument. Het biedt de mogelijkheid tot zelfobservatie van de les, collegiale consultatie, observatie door een sectievoorzitter. Leerling-enquêtes zijn ook mogelijk. Leerlingen krijgen de mogelijkheid om stellingen in te vullen: per indicator en op de vier verschillende niveaus. Coaches (intern of extern) benutten ook de uitkomsten van de 6Rapp©. Veiligheid en privacy gegarandeerd.
5. Digitale POP©
Met behulp van de analyse en een korte training is de leraar in staat zijn POP te maken. Smart: concreet op doelen, tijdpad, resultaten, leerroute, succesfactoren.
6. Gesprekscyclus HR inrichten
Op basis van de data op school-, team,- sectie- en klasniveau kan er een gedifferentieerde scholing uitgezet worden.
7. Beoordelen met de 6Rapp©
Uiteraard is het mogelijk met behulp van de 6Rapp© een oordeel te geven van de kwaliteit van een les, een leraar, sectie, team, etc.
In het kader van zicht krijgen op kwaliteit is het een instrument om mee te bepalen welke kwaliteit vereist is. Op bepaalde momenten is de ‘foto’ van die kwaliteit te maken en te beoordelen. Binnen de PDCA-cyclus kan dat de kwaliteit bevestigen of aanzetten tot verdere ontwikkeling.
Neem voor meer informatie contact op met Martie Slooter.