Praktische informatie

  • Voor: leraren en schoolleiders in het onderwijs
  • PO, VO en MBO
  • Duur: 75 minuten
  • Incompany mogelijk
  • Trainer: Martie Slooter
  • Locatie: online
  • Incl. digitale materialen, handige links en Q&A

Webinar Hybride leeromgeving en haar apps

Krijg inzicht wat een hybride leeromgeving is en welke applicaties je daarvoor kunt gebruiken.

Een hybride leeromgeving? Veel scholen en leraren hebben het erover. Maar wat betekent dit voor het handelen van een leraar? Wat moet hij kunnen? Wat doen de leerlingen of studenten in zo’n situatie? Hoe maken we werk van het leren in het onderwijs?

De hybride leeromgeving verovert steeds meer terrein in het beroepsonderwijs. Het gedachtegoed van de hybride leeromgeving gaat ervan uit dat er een rijke wereld zit tussen een beroep, leren op de werkplek en leren in de schoolse context. (ecbo)
Niet óf theorie óf praktijk, maar ook passende mengvormen. Niet alleen voor het leren van een beroep maar ook het leren van een vak.
Niet óf de werkplek óf de school, maar een optimale mix.

In dit Webinar gaan we verkennen wat een hybride leeromgeving is. Je krijgt een heldere uitleg over een aantal begrippen. Onvermijdelijk koppel ik een hybride leeromgeving aan de overzichtelijke kennis van De zes rollen van de leraar (2018). De zes rollen van de leraar zijn immers sectoronafhankelijk, passend bij elke doelgroep van leerlingen en zijn zoals gebleken, onontbeerlijk bij het lesgeven op afstand.
In dit Webinar maken we dus de koppeling met handige apps die we in een digitale leeromgeving kunnen inzetten en ook in de hybride leeromgeving. De lijst met handige apps ontvangt u na afloop.
Kortom: hoe organiseer je in de school of in jouw les een hybride leeromgeving voor jouw vak als je de leerlingen of studenten op afstand lesgeeft?
Op een interactieve manier word je meegenomen in dit Webinar dat jou tot inzichten brengt over wat onderwijs in de 21ste eeuw betekent voor ons werk.

Resultaten voor jou

Na afloop:

  • Heb je kennis over een hybride leeromgeving.
  • Herken je concreet lerarengedrag in een hybride en digitale leeromgeving.
  • Heb je een lijst van veel apps die daarvoor in te zetten zijn.
  • Hebben we gemeenschappelijke taal ontwikkeld en informatie gedeeld
  • Kun je de volgende dag leerlingen of studenten activeren en eigenaar laten worden van hun eigen leerproces

Resultaten voor de school

Na afloop:

  • Heb je als schoolleider, teamleider ervaren hoe je een gezamenlijk podium kunt creëren voor collega’s.
  • Heb je handvatten gekregen om als team met elkaar te werken aan een professionele digitale leeromgeving waarin leerlingen of studenten eigenaar zijn van hun leerproces.
  • Heb je een duidelijke structuur voor de school om om te gaan met de vele mogelijkheden in leerplatforms die het onderwijs kunnen verrijken.