Praktische informatie

Q2gdMKQA11

Aantal uren: Vak inhoudelijk 8
Aantal uren: Vak didactisch 10
Aantal uren: Pedagogisch 10
Aantal uren: Brede professionele basis 4
Totaal: 32 uur

Training De zesde rol van de leraar: de leraar als coach

Het beste uit twee benaderingen: je wilt de rol van coach of mentor van de leerlingen onder de knie krijgen? Toegerust met de 21ste -eeuwse vaardigheden van jou als leraar en jouw leerlingen? Het boek De zes rollen van de leraar (2018) heeft inmiddels veel bekendheid gekregen. Het bevat namelijk veel informatie en praktische tips over de zesde rol van de leraar: de leraar als coach en mentor van de leerlingen. Als coach en mentor van de leerlingen beweeg je je niet alleen binnen het model van de vijf rollen maar heb je je daarin ontwikkeld met behulp van een nieuwe, overzichtelijke leerlijn: de rubrics van De zes rollen van de leraar. Daardoor ben je in staat de leerlingen op een effectieve manier te begeleiden waardoor elke leerling eigenaar wordt van zijn eigen leerproces: de zelfregulatie. Denk daarbij aan de ontwikkeling van leerprocessen bij leerlingen: over aanpak- en leerstrategieën, (meta)cognitieve vaardigheden en affectieve vaardigheden. Ben je toe aan een volgende stap, kortom een volgende uitdaging: laat je verrassen hoe eenvoudig je je kunt ontwikkelen tot de coach en mentor van de leerlingen zowel individueel als in een klassikale setting en laat je vooral overtuigen van de voordelen die deze rol heeft.

In deze training leer je wat jouw coachende rol van de leerling en leerlingen nu precies inhoudt. Wat zijn de voorwaarden voor professionele coaching en mentoring? En wat kun je in dei rol van leerlingen verwachten? We bespreken vaardigheden je nodig hebt om de leerling inzicht te geven in het eigen gedrag, te leren reflecteren en de leerling te motiveren om het eigen gedrag verder te ontwikkelen. Hoe wordt hij eigenaar van zijn eigen leerproces? Deze training is zo praktisch dat je het de volgende dag in de praktijk al kan toepassen. We bespreken ook welke argumenten er zijn om de coach van de leerlingen te willen zijn. Wat we daarvoor aan kennis, vaardigheden en overtuigingen nodig hebben, hoe we dat kunnen leren en wat we in de praktijk tegenkomen bij het coachen van leerlingen.

‘Practise what you preach’

In deze training geldt in het bijzonder ‘Practise what you preach’. Dat geldt voor jou als deelnemer: jij ervaart hoe het is om bij jouw gepersonaliseerde leerroute gecoacht te worden waardoor het coachen van leerlingen voor jou meer betekenis krijgt. Als achtergrondinformatie gebruiken we in deze training de doorlopende leerlijn van leraren uit het boek De zes rollen van de leraar (2018). We zetten de Zes rollen-app© in voor het monitoren van jouw leerproces>