Praktische informatie

  • Voor:  zowel voor leidinggevenden als coaches met beheersing van basisvaardigheden
  • PO, VO, MBO
  • Duur: 5 dagen
  • Data najaar: 20 september, 31 oktober, 11 december 2019, 7 januari en 3 februari 2020 VOL
  • Tijden: 10.00-16.00 uur
  • Trainer: Martie Slooter
  • Locatie: regio Utrecht
  • Prijs: €1.900,00 inclusief digitale materialen, koffie/thee en lunch. Inclusief het boek “Het geheim van een goede coach” van Martie Slooter (2010).

WMaMvJLWxL

25 uur contacturen
22 uur zelfstudie
47 uur totaal

Opleiding voor coaches in het onderwijs – gevorderd

U bent weer toe aan de volgende stap. Namelijk nog meer halen uit coachen. Niet alleen als het gaat om opvattingen. Maar ook als het gaat om overtuigingen en identiteit. Coachen richt zicht op het bewust worden van gedrag. En daarna op het bewust worden van de effectiviteit van dat gedrag. Hoe zorgt u daarna voor een gedragsverandering? En hoe borgt u vervolgens de verandering? U leert onder andere het coachen van zijinstromers, startende leraren en ervaren leraren. Bovendien maakt u kennis met het coachen van team.

De Opleiding voor coaches in het onderwijs van Martie Slooter Academie bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Opleiding voor schoolopleider
  2. Opleiding voor coaches – de basis
  3. Opleiding voor coaches – gevorderd
  4. Opleiding voor coaches – excellent
  5. Opleiding voor coaches – masterclass intuïtie
  6. Opleiding voor coaches – masterclass bipolariteit
  7. Opleiding voor coaches – de zes rollen van de leraar  NIEUW!

In de basisopleiding heb je geleerd een reflectief coachingsgesprek te voeren met ‘ het effectieve kaartje’. In deze Opleiding voor coaches gevorderd verdiepen we zowel jouw kennis als vaardigheden. We gaan de stappen uitbreiden met vaardigheden die je zoal nodig hebt om naast startende leraren en zij-instromers ook ervaren leraren te coachen. Bijvoorbeeld een ervaren leraar die nieuw is in de school maar door de leerlingen behandeld wordt als een startende leraar. De verdieping ervaar je ook doordat we verder gaan met (al of niet belemmerende)  overtuigingen van de ander en van ons zelf. Daarvoor gebruiken we de modellen van Mc.Clelland en Marijke Lingsma.

In deze module koppelen we alle vaardigheden concreet aan ‘De zes rollen van de leraar’ (2018, Martie Slooter). De inhoud van onze gesprekken wordt zoveel professioneler omdat we een begrippenkader hebben over de doorlopende leerlijn voor leraren. Kortom, al onze coachende vaardigheden worden ondersteund door deze inhoud. Hierdoor heb jij inzicht in de het functioneren van leraren en weet je ook hoe hij zich kan ontwikkelen. Hiervoor gebruiken we de rubrics uit De zes rollen van de leraar.

De toegevoegde waarde van deze module is dat we aan de hand van lesfragmenten leren observeren waar het lerarengedrag in uitblinkt en wat de leerlingen als reactie daarop doen. We kunnen dan met behulp van de rubrics de volgende stap van de leraar samen verkennen en benoemen.

In deze opleiding bespreken we de grenzen van mensen bij veranderingen. Bovendien staan ook onze eigen grenzen ter discussie.

Reacties van andere deelnemers:
  • Ik heb een beter beeld van hoe ik om kan gaan met verschillen tussen collega’s (LIO, zij-instromer, docent met ervaring). En vervolgens weet ik hoe ik een collega kan confronteren met behoud van relatie. Tenslotte was het prettig om zaken die al bekend waren (bijvoorbeeld de escalatieladder) nog even op te frissen.