Praktische informatie

  • Voor: Leidinggevenden en startende coaches in het onderwijs PO, VO, MBO
  • Duur: 4,5 dag
  • Data: 11 september, 26 oktober, 25 november 2020, 7 januari en 2 februari 2021
  • Data: 12 mei, 4 juni, 11 september, 26 oktober en 25 november 2020
  • Tijden: 10.00-16.00 uur, laatste bijeenkomst van 13.30-17.00 uur
  • Trainer: Martie Slooter
  • Locatie: regio Utrecht of online, afhankelijk van de richtlijn van het RIVM
  • Prijs: €1715,00 incl. digitale materialen, koffie/thee en lunch. Inclusief het boek “Het geheim van een goede coach” van Martie Slooter (2010).

Aanbodcode: UKDKFvifWY
Vakinhoudelijk: 0 uur
(Vak)didactisch: 0 uur
Pedagogisch: 0 uur
Brede professionele basis: 46 uur
Totaal: 46 uur

Opleiding voor coaches in het onderwijs – de basis

Wil je anderen in de school helpen bij het waarmaken van hun ambities om goed les te geven maar ook bij het benutten van hun talent? Met deze opleiding voor coaches in het onderwijs de basis kun je jouw collega’s professioneel coachen. Daarmee zorg je voor meer effectiviteit in de les. En bovendien voor meer geluk in en op het werk. Door middel van coaching zorg je binnen jouw school (in)direct voor betere resultaten. Zowel voor jouw collega’s, als voor jouw school, maar ook voor de leerlingen. Het coachen kan voor jou een onderdeel van jouw werk worden dat jou veel voldoening geeft. Mogelijk voorkom je voortijdig vertrek van collega’s. En bovendien levert het een belangrijke bijdrage aan een lerende organisatie.

In deze opleiding werk je met diverse modellen, onder andere ‘De zes rollen van de leraar’ (2018, Martie Slooter).

In deze vier en een halve dag leert u wat de rol van een coach is. Wat zijn de voorwaarden voor professioneel coachen? En vervolgens hoe voert u een effectief coachingsgesprek? Wat kunt u in uw rol als coach bijvoorbeeld verwachten en wat komt u zoal tegen tijdens een traject? Welke basisvaardigheden heeft u nodig om de ander inzicht te geven in het eigen gedrag? Maar ook de ander te motiveren om het eigen gedrag te ontwikkelen en verder te leren?

U krijgt handvatten om meteen aan de slag te gaan met het eerste intakegesprek. Met de systematiek van het coachingsgesprek uit het boek ‘Het geheim van een goede coach’ (2010, Martie Slooter) geeft u dat een goed vervolg. Met het concrete stappenplan voor een reflectief coachingsgesprek bent u ervan verzekerd dat het gesprek effectief en resultaatgericht is. In de training komt ook aan bod het coachingscontract, de werkwijze, onze beroepshouding, coachen in de school en coachen op gedrag.