Wat ik als docent-coach leerde door te kijken
Startend bij het Revius,
Daar sta ik: eenzaam voor de klas, uur na uur.
Tegenover een grote overmacht aan leerlingen.
Ik ben super alert, moet alles zien en horen,
Moet ik ingrijpen of dit laten gaan,
Ofwel verstoren zij of verstoor ik dan.
Want ik weet niet, wat ik niet weet.
Wat zijn de regels, wat zijn de normen.
Jassen, tassen, petten, telefoons, ….
Moet ik hier iets mee of mag ik dat.
Is dit grensoverschrijdend gedrag, stuur ik haar eruit ?
En wat dan, wat zijn de regels, wat de gebruiken.
Want ik weet niet, wat ik niet weet.
Ik bereid mijn lessen met passie voor,
Denk na over wat ik wil bereiken.
Maak een mooie PowerPoint, voeg wat filmpjes toe.
Maar waarom hangt daar een smart bord en geen tv.
Hoe doen andere docenten dat, is er andere software ?
Ik weet niet, wat ik niet weet.
Ik sta daar: eenzaam voor de klas.
De leerlingen kijken me schaapachtig aan.
Hoe kom ik over, horen ze mij, begrijpen ze mij ?
Luisteren ze eigenlijk wel of kijken ze alleen maar.
Wat zien ze dan, hoe kom ik over, … heb ik een tic ??
Ik weet niet, wat ik niet weet,
Maar een beschouwende collega kan mij antwoorden geven.
Docent-coach in opleiding
Ellen van Schoonhoven
Foppe de Haan en Martie Slooter in Masterclass
Foppe de Haan en Martie Slooter presenteerden beiden in de Masterclass Lesgeven is Topsport.
Wat zijn de overeenkomsten tussen topsport en het onderwijs? Bekijk hier een impressie van de Masterclass met toelichting van Martie Slooter.
PO raad: leesvoer Het Geheim van een goede coach van Martie Slooter
Bekijk hier de presentatie Reflectie en feedback op de website van de PO-raad.
Aangeraden leesvoer: Het geheim van een goede coach van Martie Slooter:
met aandacht voor zij-instromers, startende leraren, en leraren met een opgelegd coachingstraject.
De zes rollen van de leraar – een onmisbaar boek voor leraren
Op haar website geeft Wij-leren een recensie van het boek De zes rollen van de leraar:
Een prachtig boek over het plezier van lesgeven. Gebaseerd op de meest actuele, wetenschappelijke inzichten over hoe leerlingen tot leren komen. Slooter beschrijft met de nieuwe leerlijn van de leraar ook helder hoe leraren zich ontwikkelen. Na het lezen van dit boek weet je waar je staat, of je nu studerend, beginnend of ervaren bent.
Uitgebreid staat Slooter stil bij de zesde rol: de leraar als coach. Als leraren in staat zijn samen met leerlingen te reflecteren op hun leerproces, komt het ultieme doel in zicht: de zelfregulatie van leerlingen, waarbij ze het eigen leren sturen.
Een onmisbaar boek voor alle leraren!
Lees meer op de website van Wij-leren…
Hogeschool Rotterdam – Professioneel spreken in de lerarenopleiding
Bekijk hier een voorbeeld van hoe de Hogeschool Rotterdam De zes rollen van de leraar gebruikt in de lerarenopleidingen.
Folder De Zes rollen van de leraar
Download hier de flyer over de Zes rollen van de leraar op jouw school.